Usein kysyttyjä kysymyksiä
Etkö löytänyt vastausta kysymykseen? Ole yhteydessä oman operaattorisi asiakaspalveluun.
Miten voin saada Mobiilivarmenteen käyttööni?
Saat Mobiilivarmenteen käyttöön omalta operaattoriltasi. Siirry operaattorisi sivustolle tämän sivuston alalaidan linkistä.
Miten palvelu eroaa kansainvälisistä kirjautumispalveluja tarjoavista yrityksistä (esim. Google, Facebook)?
Operaattorit eivät hyödynnä palvelun kautta kerättävää tietoa mihinkään muuhun kuin palvelun perustehtävään eli käyttäjän yksilöintiin halutulla turvatasolla. Kirjautumispalvelussa syntyy palvelu- ja käyttäjäkohtaisia tunnisteita, jotka toimivat vain kirjautumisen yhteydessä. Kun valitset palvelun, viestit samalla omille asiakkaillesi, että heidän tietojaan käsitellään erittäin korkealla tietosuojalla.
Miten palvelu eroaa DigiID:stä ja pankkitunnuksista?
Kirjautumispalvelun avulla käyttäjät kirjautuvat ketterästi kaikkiin niihin sähköisiin palveluihin, joissa henkilötunnus ei ole rekisteritiedoissa. Käyttäjien tiedot pysyvät käyttäjillä itsellään ja käyttäjä päättää itse, mihin tiedot annetaan.
Kuka vastaa Mobiilivarmenteesta ja ylläpitää sitä?
Operaattorit vastaavat yhdessä Mobiilivarmenteen tuotannosta ja kehityksestä. Näin varmistetaan, että eri operaattoreiden palvelussa ei ole merkittäviä eroja.
Minulla on jo pankkitunnukset tunnistautumiseen. Tarvitsenko myös Mobiilivarmennetta?
Olisi hyvä, että jokaisella suomalaisella olisi varmuuden vuoksi useampi kuin yksi tapa tunnistautua digitaalisiin palveluihin. Pankkitunnuksiasi kannattaa käyttää juuri pankkiasiointiin ja muihin palveluihin Mobiilivarmennetta.
Perustuuko Mobiilivarmenteen käyttö omaan puhelinnumeroon?
Kyllä, palvelu perustuu jatkossakin oman puhelinnumeron käyttöön.
Miten dataa käsitellään? Menevätkö tietoni operaattorilta kolmansille osapuolille?
Palvelu on viestintäsalaisuuden piirissä. Käyttäjien tietoja ei myydä eteenpäin eikä tietoja käytetä operaattoreiden markkinointiin.